Klik Untuk Kembali:

PERHATIAN!!

Untuk membaca catatan terkini Asreemoro sila klik ke http://tausug-global.blogspot.com/
Di sini hanya untuk Catatan Lama!! Harap Maklum!!

Rabu, 15 Oktober 2008

Jawapan: Pemegang IMM13 dijadikan PR!!

Dari Forum www.sabahan.net

RE: Pemegang IMM13 dijadikan PR!!
(08-10-2008 01:08 PM)ayumi Wrote:
aku ingat kes antar balik bangsa ni dah selesai...
tapi napa kk skg tambah banyak bangsa dia org ni...
dah lah tu guna BAHASA ASING LAGI DI MALAYSIA
tida langkah lain lagi ka kerjaan malaysia boleh bikin
utk kurang kan bangsa ni...
bikin kotor nama sabah oooo...
nanti sabah kena sangka bangsa kurang ajar..
bangsa lain yang bikin kurang ajar,bangsa sabah yang kena tuduh...

Kesian kat sista Ayumi, seperti "anjing menyalak bukit" gamaknya. Mintak maaf kat sista ayumi saya bukan maksudkannya dia sebagai "anjing" tetapi keadaan kita sekarang keseluruhannya begitu (Menjerit macamana pun keadaan tetap demikian). Bagaimana kita katakan mereka menggunakan bahasa asing sedangkan kita juga kaum murut, Kadazan-Dusun, Brunei, Sungei dan sebagainya turut menggunakan bahasa asing selain bahasa Malaysia. Persoalannya siapa yang boleh menghalang anda menggunakan bahasa ibunda anda di Sabah?

Melupai bahasa ibunda samalah melupai asal usul anda. Contohnya seperti menggunakan nama AYUMI (Bahasa Jepun) berbanding nama dalam bahasa ibundanya sendiri. kalau anda belajar bahasa jepun di Sabah atau bahasa Inggeris juga dikira gunakan bahasa asing. Kebodohan telah melata kepada sebahagian besar umat Sabah. Kehilangan perikemanusiaan hanya berdasarkan sentimen perkauman yang langsung tiada nilaian adab tatasusila mulia.

Bagimana kita sanggup menyanjung bangsa jepun dengan memberi penjelasan buruk kepada kaum "Filipin" kepadanya sedangkan kita sedia maklum akan kekejaman dahsyat tentera jepun ke atas rakyat Sabah ketika dulu? Sebagai manusia tidak lari dari salah dan silap. Demikian orang jepun juga termasuk masyarakat Suluk yang kita gelar "orang Filipin" itu. Apakah kita mengherdik mereka disebabkan gaya hidup mereka yang keras begitu? Atau kita membenci mereka kerana faktor sejarah kerana mereka berjaya menangkap kita dari Yunnan (Indochina) lalu dijual ke Borneo Utara kepada Pangeran dan Datu untuk dijadikan kita hamba? Beringat sebelum terlambat. Manusia yang anda anggap kawan selama ini mungkin adalah musuh anda dalam selimut. Manusia yang anda anggap musuh ketika dulu sebenarnya adalah saudara dan pembela anda.

Malangnya kita tidak belajar dari sejarah, sebab itu kita senantiasa kehilangan arah dan pertimbangan. Sejarah tidak berbohong kecuali membongkar pembohongan si pemutar belit sejarah.

Ulasan:
PTI dengan Pelarian Perang ada perbezaan. PTI (Pendatang Tanpa Izin) adalah datang secara ilegal tanpa Pas Perjalanan Sah untuk masuk kemana-mana negara berdaulat seperti Malaysia dengan tujuan mencari pendapatan atau penghidupan yang lebih baik. Manakala Pelarian Perang (Selamatkan diri dari peperangan) adalah masuk kemana-mana negara berdaulat kerana terdesak selamatkan diri dari terbunuh. Dalam konteks Pelarian di Sabah, mereka diberi IMM13 oleh Jabatan Imegresyen Malaysia (kerjasama UNHCR) sebagai tanda mereka Pelarian Perang Filipina semenjak 1972.

Kekeliruan rakyat tempatan Sabah terutama Kadazan-Dusun terhadap orang-orang Suluk yang masih berniaga di sekitar KK, Sandakan dan ditempat-tempat lain yang mereka ingat adalah PTI adalah salah sangka belaka. Kerana sebelum merdeka lagi kaum Suluk sudah memang membanjiri sekitar Sabah malah ketika Sabah bergelar North-Borneo lagi. Generasi muda kaum lain (selain kaum Suluk) di Sabah walaupun berpelajaran tinggi adalah buta sejarah.

Begitu juga kalau orang luar datang ke Kelantan misalnya, akan keliru mengenal antara warga Melayu Kelantan (Malaysia) dan Warga Melayu Pattani (Thailand) disebabkan menutur slanga Melayu/Jawi yang hampir sama, yang membezakan ialah Passport Thai nya atau MYkadnya. Ini juga berlaku kepada warga Suluk di Sabah dibahagi 4: 1-Warga Suluk Sabah (MYkad-ini biasanya nenek moyangnya telah ada di Sabah sebelum Merdeka), 2-Warga Suluk Pelarian (IMM13), 3-Warga Suluk PTI (Tanpa status samada Filipina atau Malaysia-ini biasanya Mujahidin MNLF, MILF, Abu Sayyaf), 4-Warga Suluk Filipina (Punya Passport Filipin).

"Membungkus" mereka semua dengan istilah PTI adalah satu kesilapan. Kalau dah tahu tapi masih pura-pura tak tahu maka ini adalah satu kebodohan dan kesombongan yang boleh menjejaskan keselamatan negara. Perlu diberi tahu, sifat warga Suluk di kategori 3 di atas adalah merbahaya kerana sudah biasa hidup tanpa undang-undang. Sekiranya mereka membunuh atau menikam musuh mereka di Sabah susah didakwa walaupun dibuat laporan Polis ke atasnya kecuali tertangkap. Apa yang pihak keselamatan kita buat ialah sentiasa buat rondaan dan sekatan jalan untuk membenteras Warga Suluk kategori 3 itu tadi.

-------------------------------
RE: Pemegang IMM13 dijadikan PR!!
(Yesterday 11:55 PM)Panglima_Digadong Wrote:
aluuu.... smua sbb politik di semenajung..negeri kita jd sasaran..kenapa org pilipin dorg mau kasi jd warganegara..????
np..??? sbb kerajaan pusat takut jatuh dalam keadaan politik sekarang ni..sbb pengundi di semenanjung sdh KURANG percaya kpd kjaan pusat...
so dorg mau tarik ini org pilipin jd warganegara malaysia.....
jan kamurang pikir jauh2 la....cb kamu dgr crita org tua2 kita dlu masa pemerintahan TUN MUSTAPHA di sabah....di byk tarik org negara mn jd warganegara...?????!!!

sdh tiba masa nya PELAJAR2 SABAH di semenanjung tubuhkan KESATUAN untuk menyuarakan
HAK2 keistimewaan BUMIPUTERA SABAH.....!!!!
kenapa kerajaan pusat suka hati ja mau jadikan org pilipin warganegara...????!!!

Ahaaa....sila rujuk sejarah Sabah bagaimana bermulanya projek meWARGANEGARAkan orang luar (Orang Sulu). Ada 3 faktor utama:

Pertama: Tuntutan Sultan Sulu (Sultan Esmail Kiram-I bermula 1962) ke atas Sabah dengan menggunakan Filipina sebagai proksi dengan termeterai perjanjian penyerahan kedaulatan Sulu-Manila 12hb September 1962. Dalam perjanjian tersebut Filipina mesti menuntut Sabah masuk kewilayah Filipina dan ditadbir sebagai wilayah semulajadi Filipina selama 10 tahun (maknanya berakhir pada 1972). Selepas 10 tahun wilayah Sulu mesti dikembalikan kepada Sultan Sulu beserta Jongkong Emas 400,000 Tan Metrik yang dipinjamkan oleh Sultan Sulu kepada Filipina untuk menubuhkan "Bangko Ang Filipinas" dengan bantuan 2 orang Trustee (Ruj: Tausug & Kesultanan Sulu), serta berdasarkan bantuan guaman Ferdinand E.Marcos (ketika itu menjadi peguam kepada Trustee Sultan Sulu). Ketika ini Tun Mustafa yang juga ketua Kaum Suluk dan dipersetujui kaum-kaum lain di Sabah ketika itu menarik seramai mungkin orang Suluk masuk ke Sabah untuk menyokong tindakannya bawa Sabah masuk Malaysia pada 1963.

Kedua: Setelah Marcos menjadi presiden Filipina, beliau (Marcos) enggan menyerahkan kedaulatan Sulu semula pada 1972, sebaliknya Marcos mewujudkan perang untuk menghancurkan Sulu dengan mengisytiharkan undang-undang tentera ketika itu. Perang meletus antara Moro dan Filipina sehingga pelarian perang membanjiri kawasan pantai timur Sabah. Malaysia terpaksa menerima pelarian atas 2 perkara: 1) Kena terima kerana mereka seagama, 2) kena terima sebab Malaysia masih membayar wang pajakan Sabah (hingga kini RM 5,300 Setahun) kepada waris Sultan Sulu atau menerima padahnya dituntut oleh waris Sultan Sulu. Dalam hal ini Malaysia bukan lagi terpaksa malah perlu memberi IC kepada ketua dan keluarga Mujahidin di Sabah untuk "meneutralkan" mereka. Agar tidak membom dan menembak sesuka hati dan dapat mengawal mujahidin dibawah seliaan mereka sekali gus tidak terbawa-bawa oleh mana-mana pihak yang mengaku Sultan Sulu untuk menuntut Sabah. Ini untuk kebaikan warga Sabah juga.

Ketiga: Kebodohan rakyat Sabah sendiri iaitu tindakan Datuk Joseph Pairin Kitingan membuat gerakan keluarkan Sabah dari Malaysia pada akhir 80-an dengan menjaja 20 perkara kemasukan Sabah ke persekutuan Malaysia 1963. Menyebabkan kerajaan bertindak membawa UMNO masuk ke Sabah dan menghimpun seramai mungkin kaum Muslimin masuk kedalam UMNO (dengan menyerap semua ahli USNO) dengan apa cara sekalipun demi kelangsungan Sabah tetap dalam wilayah Malaysia. Tindak tanduk Joseph Pairin Kitingan yang dikatakan membawa masuk masyarakat Cina dari China dan Taiwan (Pemimpin Kaum Suluk di Sabah Maklum hal ini) dan hanya asyik membina gereja sekalipun di pelusuk kampung yang tiada penghuni (sekarang papan tanda gereja di mana-mana - ada papantanda lebih besar dari gereja?) di samping meminggirkan maslahat kaum Muslimin, adalah faktor menaikkan kemarahan "Orang Malaya".

Itulah faktornya......Sejarah adalah kompas kepada permasalahan anda.... Tanpa sejarah sesiapa sahaja boleh mengaku ini adalah negerinya sejak sekian lama? Benarkah?

1 ulasan:

Unknown berkata...

akikalawon: ORANG MELAYU SEMENANJUNG BERASAL DARI DUSUN

http://akikalawon.blogspot.com/2011/05/orang-melayu-semenanjung-berasal-dari.html?m=1

Lihat,
Satu lagi penemuan saintifik oleh kumpulan penyelidik forensik dan antropologi USM diketuai oleh Dr. Zafarina Zainudin.

Orang Melayu semenanjung berasal dari DUSUN.

ARTIKEL:

———————————
Dr Zafarina studies on genetics showed Malay people migrated from Borneo to Sumatera and then to Peninsula Malaysia. I have attached part of her writings below.

“TRACING THE ORIGIN OF THE MALAY RACE THROUGH THE MORPHOLOGICAL, HISTORICAL, SOCIO-CULTURAL AND GENETIC ANALYSIS

RESEARCH CENTER :
Human Genome Center , School of Health Sciences and Dental School , USM
CURRENT STATUS OF PROJECT: Ongoing ( started : Jan 2005 )
RESEARCHERS:
1.Principle Investigator: Dr. Zafarina Zainuddin
2.Co-researchers: Dr. Zilfalil Alwi,
3.Prof. Abd. Rani Samsudin, 4.Miss Azlina Ahmad,
5.Dr. Bakiah Shaharuddin, 6.Dr. Liza Sharmini Ahmad Tajudin,
7.Mr.Hoh Boon Peng,
8.Mr. Mohamad Ros Sidek,
9.Dr. Nizam Abdullah,
10.Prof. Norazmi Mohd. Nor, Assoc.
11. Prof. Ooi Keat Gin,
12.Panneerchelvam,
13.Dr. Zainul Ahmad Rajion, 14.Prof. Zainul F.Zainuddin

INTRODUCTION:
The Malay race inhabits particularly Peninsular Malaysia and portions of adjacent islands of Southeast Asia (SEA), east coast of Sumatra , coast of Borneo and smaller islands between these areas.

They were traced by anthropological evidence from the north-western part of Yunnan , in China .

The proto-Malays were seafaring people, probably from coastal Borneo who expanded into Sumatra and Peninsular Malaysia as a result of trading and seafaring activities.

The present day Malays, called Modern Malays of Peninsular Malaysia and coast of the Malay Archipelago are a mixture of different races.

They were described as deutero-Malays, descendants of the proto-Malays mixed with modern Indians, Thai, Arab and Chinese.

The history and the origin of the Malay race have been the subject of much speculation among scholars.

Since the Malays primarily reside within SEA, particularly Peninsular Malaysia, the prehistoric migrations into these regions must be taken into consideration.

Several hypotheses of the SEA migration pattern have been put forward. Preliminary studies using mitochondrial DNA analyses suggested affinity of the Southern Mongoloid in the Modern Malay population of Peninsular Malaysia (Zafarina, 2004).

The term Melayu or Malay‚ was also associated with the Hindu-Buddhist Srivijaya Empire (7th-13 centuries CE) believed to be located in the South-eastern part of Sumatra .

An Arab text dating around 1000 CE observed that travellers bound for China sailed through the sea of Melayu‚ that can be inferred to mean the Straits of Melaka.

On opposite shores of the Straits of Melaka by the 7th century CE or earlier, there were the domicile areas of the Malays, namely Sumatra and the Malay Peninsular.

OBJECTIVES:
1. To compile the genetic profile of the Malay race.
2. To study the history, social and anthropology of the Malay race.
3. To characterise the craniofacial, dental and ocular features of Malay race.
4. To correlate the genetic profile of the Malay race with their craniofacial, dental and
ocular characteristics.
5. To correlate the genetic profile of the Malay race with its history, social and
anthropology.
6. To trace the origin of the Malay race by using the genetic profile, anthropology,
craniofacial, dental and ocular characteristics.

METHODOLOGY:
The research encompasses