Klik Untuk Kembali:

PERHATIAN!!

Untuk membaca catatan terkini Asreemoro sila klik ke http://tausug-global.blogspot.com/
Di sini hanya untuk Catatan Lama!! Harap Maklum!!

Selasa, 25 November 2008

BAB 3: KAUM SULUK SEBAGAI PERIBUMI SABAH

KAUM SULUK DARI RUMPUN BANGSA MELAYU?

 

Satu catatan dari Empayar China telah mengatakan bahawa kaum Tausug ini adalah rumpun bangsa Melayu yang dipetik dari buku Cesar Adib Majul Muslim In The Philipines: “Penduduk Sulu tergolong ke dalam rumpun bangsa Melayu. Mereka adalah pejuang-pejuang yang baik, berani dan ganas. Apabila Spanyol menakluki Luzon, ia cuba sedaya upaya untuk menjadikan Sulu sebagai wilayah naungannya; tetapi Sulu enggan menerimanya. Sungguhpun pihak Spanyol menghantar serdadu untuk menaklukinya namun mereka itu dapat dikalahkan (Oleh kaum Suluk)”.

 

Hari ini, nama kaum Suluk terpahat dalam lipatan sejarah Malaysia sebagai pahlawan Melayu yang tiada tandingan di bumi Sabah. Satu kenyataan yang tiada siapa pun boleh menyangkalnya. Di antara pahlawan Suluk Sabah yang dikenang hingga ke hari ini ialah:

 

  • ·         Pahlawan Suluk bernama Panglima Ilidji datang ke Brunei berperang membantu Sultan Brunei menamatkan perang saudara 10 tahun lantaran Borneo Utara (Sabah) dihadiahkan kepada Sultan Sulu pada 1675 M.
  • ·         Pahlawan Datu Teteng @ Tating berjaya memusnahkan kubu British di Pulau Balembangan (berdekatan Kudat) pada 1775 M.
  • ·         Pahlawan Datu Paduka Mat Salleh melawan tentera Kompani British menyebabkan kerugian besar yang tidak munasabah kepada kompani pada 1898 M.
  • ·         Pahlawan Syarif Osman menentang kompani British hinggakan beliau dituduh sebagai lanun atau perompak laut kerana penentangannya. Beliau sezaman dengan Datu Paduka Mat Salleh.
  • ·         Pahlawan Datu Mustafa yang berjaya mengetuai gerila Borneo Utara menentang tentera Jepun ketika Perang Dunia ke-II. Bersamanya kaum Bajau, Iranun, Momogun menentang tentera Jepun hingga kalah pada 1947. Datu (Tun) Mustafa dengan berani menukar nama Borneo Utara kepada Sabah dan mengetuai kemasukan Sabah ke persekutuan Malaysia pada 1963.

 

Ramai yang bertanya benarkah kaum Suluk adalah dari kaum Melayu? Kalau Melayu bagaimana pula kaum-kaum Sabah yang lain? Bagaimanakah pengistilahan Melayu ini bermula? Rasanya satu penjelasan perlu tentang hal ini sebagai pemahaman agar kekeliruan tentang pengistilahan Melayu ini dapat diperbetulkan. Sebenarnya semua penduduk Nusantara ini adalah dikatakan serumpun dalam rumpun Melayu.

 

2 ulasan:

bajausuluksandakan berkata...

aku setuju dgn hujah2 mu saudara..
tapi agak menyedihkn apabila suluk di label keturunan pendatang..

Unknown berkata...

benar,Mereka adalah keturunan ulamaq dri johor di dan bersifatkn jihad.