Klik Untuk Kembali:

PERHATIAN!!

Untuk membaca catatan terkini Asreemoro sila klik ke http://tausug-global.blogspot.com/
Di sini hanya untuk Catatan Lama!! Harap Maklum!!

Ahad, 14 September 2008

16- TUNTUTAN FILIPINA TERHADAP SABAH

Mereka Tidak Akan Berhenti Menuntut Selagi Mereka Masih “Perasan” Berhak Ke atas Sabah

Benarkah Filipina masih menuntut Sabah dan adakah Filipina berhak?
Kami telah mempersoalkan kewajaran tuntutan kerajaan Filipina terhadap Sabah yang kebanyakan tuntutannya menggunakan hak Kesultanan Sulu. Dalam beberapa laman web yang turut membahas perkara ini di dalam forum-forum mereka didapati hujah-hujah telah membuktikan bahawa bukan sahaja Filipina tidak layak menuntut Sabah malah turut tidak layak menamakan rakyat Moro sebagai rakyat mereka (Filipina). Berikut kami dedahkan segala hujah dengan menggunakan gaya bahasa soal jawab terhadap kerajaan Filipina:
.
Kami berkeyakinan bahawa:
Kerajaan Filipina sampai kiamat tidak akan berjaya atau pun mampu menuntut Sabah. Mengapa? Kerana kalau kita tanya kerajaan Filipina sendiri mengapa mereka menuntut Sabah maka mereka tentu menjawap, sebab Sabah itu adalah kepunyaan Sultan Sulu.
.
Soal: Sultan Sulu punya? Sultan Sulu yang mana?
Jawab: (Filipina akan menuding jari pada Sultan Muhammad Fuad Kiram atau sultan-sultan Sulu yang lain kerana telah diangkat oleh Filipina sendiri sebagai sultan di Manila bukan di Sulu).[1]
.
Soal: Sultan Sulu dahulu memiliki keseluruhan kepulauan Sulu termasuk Borneo Utara (Sabah), apa kuasa Sultan yang ada sekarang?
Jawab: Ya seperti yang kami katakan, kami sudah melantik Sultan Fuad Kiram dan sultan-sultan lain sebelum ini (mungkin Sultan Rodinood) di Manila sebagai Sultan maka Sultanlah dia.
.
Soal: Baik, kalau dia Sultan Sulu adakah beliau berkuasa di Sulu dan pulau-pulau sekitarnya sebagai sebuah kerajaan sultan yang berkuasa dan boleh membuat keputusan?
Jawab: Tidak! Sultan Sulu yang ini tidak berkuasa membuat keputusan, beliau cuma simbol sahaja.
.
Soal: Mengapa beliau cuma simbol dan tiada kuasa sebagai Sultan Sulu? Bagaimana anda mengatakan dia Sultan Sulu sedangkan anda telah menghilangkan kuasanya?
Jawab: Sultan Sulu hanya sebagai simbol dan sememangnya kami telah mengurangkan kuasanya seminimum mungkin (sebenarnya tiada kuasa langsung) pada 1937 oleh Presiden Filipina, Manuel L.Quezon dengan menandatangani satu memorendum bertarikh 20hb September 1937. Dengan itu Sultan Sulu tidak dapat lagi menentang kami selamanya (dengan mengumpul orang-orang Tausug untuk memerangi Filipina).[2]
.
Soal: Bagaimana anda (kerajaan Filipina) tergamak menggunakan nama Sultan Sulu untuk menuntut Sabah sedangkan anda sendiri telah menghilangkan kuasa Sultan itu?
Jawab: Tiada jawapan........
.
Soal: Bagaimana anda (kerajaan Filipina) tergamak menuntut Sabah menggunakan hak Sultan Sulu sedangkan anda membunuh hampir setengah juta rakyatnya bermula 1972 (Era Ferdinand Marcos) hingga tahun 2000 [3] hinggakan mereka menjadi pelarian ke negara jiran?
Jawab: Tiada jawapan......
.
Soal: Bagaimana anda (kerajaan Filipina) tergamak menuntut Sabah dengan menggunakan hak Sultan Sulu sedangkan anda pada 18 Mac 1968 membunuh hampir 200 orang Moro Sulu (Jabidah Special Forces) yang anda latih di Pulau Corregidor [4] setelah mereka enggan mengikut arahan anda menyerang Sabah?
Jawab: Diam tiada jawapan......
.
Soal: Bagaimana anda (kerajaan Filipina) tergamak menuntut Sabah dengan menggunakan nama Sultan Sulu sedangkan anda sedikit demi sedikit merampas tanah milik rakyatnya dengan memindahkan ribuan rakyat Kristian dari utara ke negeri mereka?
Jawab: Ya! itu tugas kami kerana Sulu dan Mindanao itu milik kami (walhal tiada satu bukti pun yang menyatakan Sulu & Mindanao itu milik mutlak Filipina melainkan beberapa perjanjian ekonomi yang sememangnya diketahui bukannya penyerahan kedaulatan).[5]
.
Soal: Kalau milik anda maka anda tiada hak terhadap Sabah yang ditadbir Malaysia dengan aman dan makmur dan anda tidak berhak menuntut Sabah sebab anda bukan Sultan Sulu. Sultan yang ada pada anda sekarang pun hanya boneka dan alat sahaja untuk menuntut Sabah yang sememangnya anda telah pun tahu para Sultan Sulu yang ada pada anda itu adalah penyamar belaka. Malah telah pun menjadi rakyat anda (Filipina) dan bukan rakyat mahupun Sultan Sulu lagi. Sebab itu anda tidak akan berjaya menuntut Sabah hingga kiamat.
.
Ketidaklayakan Filipina
Malah sebilangan rakyat mereka sendiri yang sedar juga turut bersetuju dengan kenyataan kami:
.
"One of the pretenders of Sulu Sultanate called for unity in the face of our political instability saying we are all Filipinos perhaps because Sulu and Mindanao are now parts of the Republic of the Philipines. But the other pretenders to the throne are now working to get back Sabah and restore their lost kingdom. Will he still consider himself a Filipino? A pretender to the throne of Sulu Sultanate who called for unity because "we are all Filipinos" must have forgotten that a Filipino is a colonized people while the Muslims are not" [6]
.
Seorang bekas Hakim Mahkamah Tinggi Malaysia menulis membidas tuntutan Filipina ke atas Sabah:
.
"…tidaklah jelas apa yang dimaksudkan dengan hakmilik yang telah diperolehnya daripada kesultanan itu (Sultan Sulu). Barangkali apa yang dimaksudkan dengan hakmilik ialah satu dokumen iaitu surat bertarikh 5hb Februari 1962 yang telah dihantar kepada Jabatan Hal-Ehwal Luar Negeri Filipina oleh wakil waris Sultan Sulu. Surat itu mengandungi perutusan 'waris' itu menuntut hak terhadap wilayah Borneo Utara dan hasrat mereka untuk memastikan supaya wilayah itu termasuk dalam sebahagian daripada wilayah semula jadi Republik Filipina. Jika hakmilik Filipina bergantung semata-mata kepada dokumen itu maka bolehlah dianggap bahawa, tanpa dokumen itu, Filipina tidak mempunyai sebarang tuntutan terhadap wilayah itu". [7]
.
Lihat, betapa Filipina dengan jelas "cuma tumpang sekaki" menuntut Sabah dari 'waris' Sultan Sulu yang mahu "memastikan supaya wilayah itu termasuk dalam sebahagian daripada wilayah semula jadi Republik Filipina". Waris Sultan Sulu tidak lain dan tidak bukan ialah 'waris wanita' (atau Sultan Esmail Kiram-I) dari Kesultanan Sulu yang sememangnya jahil terhadap hak mereka (kesultanan Sulu) serta jahil dengan Tartib (Protokol) Diraja Sulu dengan memohon kepada Filipina menuntut Sabah untuk dimasukkan ke dalam Filipina. Satu keputusan yang tidak Islami atau tanpa musyawarah dengan Rumah Bicara, terburu-buru serta dibayangi 'fulus' semata.
.
Kami percaya bahawa dengan "dokumen 5hb Februari 1962" dari 'waris' kesultanan Sulu yang kehilangan pertimbangan waras itu jugalah yang menyebabkan Filipina bertambah "perasan" bahawa wilayah Sulu itu adalah miliknya. Sebab itu semakin jelas hal tuntutan Sabah pada hari ini oleh Sultan-sultan Sulu yang mengaku "Rakyat Filipina" maka semakin jelas jugalah pada kita bahawa "Sultan Sulu" yang menuntut itu bukanlah Sultan melainkan "Rakyat Filipina" yang tiada apa-apa.
.
Benarlah kata-kata Prof. Datu Emmanuel D. Mangubat bahawa Sultan Sulu yang mengaku Rakyat Filipina (Filipino) itu tidak lain adalah "Penyamar Sultan Sulu":
.
"Here comes a pretender to the throne of Sulu Sultanate who called for unity because "we are Filipinos?" A head of state of the sultanate is a Filipino? Does he know the nationality of his sultanate? Definitely he is not a Filipino citizen…… If they want independence definitely they cannot call themselves Muslim Filipinos. The answer to the question: Are adherents of Sulu Sultanate Filipinos, is NO".[8]
.
Saya percaya Sultan Muhammad Fuad Kiram adalah Sultan sebenar dari keluarga Kiram hari ini adalah adik kepada Sultan Mahakuttah Kiram[9] dan beliaulah yang menerima wang pajakan RM5000 setahun itu dari Malaysia, ini fakta. Malangnya, dia juga mengaku "Rakyat Filipina". Tetapi itulah yang layak bagi keluarga 'Penyambung' itu bukan sebagai 'Pewaris' kesultanan Sulu. Yang kami maksudkan ialah seorang sultan yang dilantik oleh kerajaan tapi tanpa kuasa dan protokol. Sebab itu sebagai penyambung, duduk dimana-mana pun masih boleh terima wang pajakan (kebanyakan penyamar Sultan Sulu pada hari ini tidak duduk di Pulau Sulu sebagai tempat pusat pentadbiran mereka) dan hingga hari ini rakyat Sulu pun tidak mengenali mereka. Kini YM Datu Uda @ Rajamuda @Ladjamura bin Datu Wasik dari keluarga Maharaja Adinda "Aranan" telah berada di Sulu dan sedang giat membuat Road Show secara aman (tanpa perang dengan senjata - kerana senjata telah terbukti gagal).


Nota kaki:

[1]
http://www.royalsulu.com.
.
[2] Filipina bingung menentukan siapa yang sepatutnya mengganti Sultan Jamalul Kiram -II yang mangkat pada 1936 itu kerana Sultan Jamalul kiram ini tiada meninggalkan zuriat disebabkan mandul. Sepupu dan anak angkat Sultan Jamalul kiram serta beberapa ahli keluarga lain telah tampil untuk diangkat menjadi sultan sekalipun wanita. Maka berebutlah 9 waris (keluarga termasuk anak angkat) yang kebanyakannya wanita sebab itu Filipina membuat keputusan tidak mengiktiraf lagi kesultanan Sulu dari Kiram dengan menghadkan kuasa sultan. Sebab itu sultan yang bermunculan kemudiannya tiada kuasa apa-apa selepas Sultan Jamalul Kiram - II.
.
[3] Data laporan yang kami kumpul dari para pejuang Moro iaitu seramai lebih 400 ribu orang terbunuh bermula 1972 hingga 2000. Laporan tersebut ada dalam tangan Keluarga Maharaja Adinda Aranan serta pengakuan dari seorang Komander awal MNLF yang tahu akan hal sebenar peperangan Marcos vs. MNLF pada 1972 itu. Sebahagian komander MNLF mendakwa bahawa perang Marcos dan MNLF itu adalah sengaja dirancang.
.
[4] http://corregidor.org/heritage_battalion/jabidah.html
.
[5] Prof. Datu Emmanuel D. Mangubat, Zamboanga Today, Thursday, June 22, 2006, m.s. 11 (Bato-Bato Sa Langit - Are adherents of Sulu Sultanate Filipinos?)
.
[6] Ibid, m.s. yang sama.
.
[7] Mohd Ariff Bin Dato' Othman, Tuntutan Filipina Terhadap Sabah - Implikasi dari Segi Sejarah, Undang-Undang dan Politik, m.s. 69 (DBP:1988).
.
[8] Prof. Datu Emmanuel, Op. Cit. Perenggan 6.
.
[9] http://www.royalsulu.com.

Tiada ulasan: