Klik Untuk Kembali:

PERHATIAN!!

Untuk membaca catatan terkini Asreemoro sila klik ke http://tausug-global.blogspot.com/
Di sini hanya untuk Catatan Lama!! Harap Maklum!!

Ahad, 14 September 2008

21- EKSKLUSIF! SURAT TERBUKA


Ucapan YM Datu Lajamura Bin Datu Wasik

Bismillahirrahmanirrahim,
PERTAMA : Kita kena kembali semula kepada sejarah. Mengapa kita perlu melihat sejarah? Kerana sejarah akan memberitahu kita segala-galanya di mana ia bermula. Kerana setiap peristiwa akan menjadi sejarah. Setiap yang terjadi akan tercatat sebagai sejarah. Sebab itu masalah dan kemelut hari ini perlu dilihat kepada sejarahnya dimana ia bermula. Setiap yang bermula pasti akan berakhir, inilah hukum alam atau sunnatullah. Dan kami berkeyakinan masaalan ini akan berakhir jua. Hujan ribut yang bermula semalam pastinya akan berhenti juga samada esok atau lusa. Hujan bom di negara asal kami (SULU) pastinya akan berakhir jua tetapi bagaimana? Dengan kembali melihat sejarah sebagai kompas.
.
Malaysia telah berusaha menganjurkan perdamaian (bersama OIC) antara Filipina dan pejuang MNLF atau MILF (Tidak termasuk Abu Sayyaf kerana di anggap pengganas) dengan harapan Selatan Filipina akan kembali aman maka masalah pelarian dan pendatang di Sabah akan dapat diselesaikan dalam masa yang sama umat Islam Moro di Selatan Filipina akan berkembang maju dan stabil. Kami mengucapkan jutaan terima kasih atas usaha dan keprihatinan kerajaan Malaysia, alhamdulillah. Persoalannya apakah kandungan yang menjadi isu dalam perdamian itu? Jawapannya tentu terserah kepada hasil muafakat atau persetujuan antara dua pihak iaitu Filipina dan Pejuang Islam? Malaysia sebagai penganjur bersama OIC tidak akan campur tangan hanya berkecuali kerana hanya pemerhati proses damai? Ya itulah jawapannya maka kita akan lihat proses damai hanya tinggal nama dan membuang masa kerana tidak melihat kepada permasaalahan utama.

Bukankah masaalah utama ialah orang Islam Moro itu mahu merdeka dari kerajaan Filipina? Maha suci Allah, sungguh kita telah berjaya diperbodohkan oleh kuffar selama ini. Tahukah tuan-tuan Filipina tidak akan melepaskan Sulu (atau Mindanao) itu kepada pejuang hingga kiamat sekiranya kita (Pejuang Islam) menuntut kemerdekaan? Mengapa? Kerana Sulu itu memang tidak dijajah dan sememangnya merdeka sejak zaman sebelum Spanyol hingga kini jadi bagaimana kita pandai-pandai mahu memerdekakan Sulu atau Moroland itu pula? Isu Kemerdekaan tidaklah timbul. Sebab itu kita perlu melihat sejarah sebagai cermin permasaalahan ini.
.
Kerajaan Filipina telah buat perjanjian dengan Kesultanan Sulu dahulu untuk menjaga dan membangunkan Sulu itu (bukan dijajah) tetapi perjanjian itu telah terbatal setelah Presiden Fedinand Marcos melanyak orang Islam Sulu dengan membunuh berpuluh ribu muslimin. Perjanjian Sultan Sulu dan Kerajaan Filipina (perjanjian Carpenter 1915 dan perjanjian selepasnya) telah terbatal dengan sendirinya setelah apa yang dilakukan oleh Ferdinand Marcos itu. Apakah anda tahu mengapa Ferdinand Marcos melancarkan peperangan itu? Sekiranya anda tahu siapa Ferdinand Marcos itu sebenarnya maka anda dengan sendirinya memahami kedudukan sebenar orang-orang Sulu itu. Sebab itu kami katakan perlu kembali kepada sejarah.
.
Sulu atau Moroland itu hanya ibarat "Sebuah kapal yang berlabuh di jeti Filipina". Pemilik kapal ialah kesultanan Sulu. Sultan Sulu punya panji atau benderanya sendiri yang dikenali oleh kerajaan Filipina itu (lihat panji di muka hadapan). Oleh sebab itu sesiapa yang datang mahu mengeluarkan Sulu itu dari tangan Filipina dengan membawa panji lain selain panji Sultan Sulu maka kerajaan Filipina akan memeranginya. Buktinya sekiranya anda mempunyai bendera sulu itu dan memacak di tepi rumah anda tiada sesiapa yang akan ganggu anda sekalipun askar Filipina lalu-lalang di situ. Tapi akan berlaku sebaliknya (ditangkap atau dibunuh) sekiranya anda menegakkan bendera selain bendera sulu itu kerana dianggap menentang Kesultanan Sulu yang mana kerajaannya telah diamanahkan kepada kerajaan Filipina sebagai penjaga. (Lihat penjelasan kami terhadap isu ini di bab yang lebih khusus)
.
KEDUA : Seperti yang dimaklumkan kepada rombongan kami oleh Pehin Seri Maharaja Dato Seri Utama Prof. Hj. Awang Mohd. Jamil Al-Sufri (Ahli Majlis Mesyuarat Diraja & Pengetua Pusat Sejarah, Negara Brunei Darussalam) ketika kami datang berjumpa beliau di pejabatnya di Brunei Darussalam bahawa tiada lagi waris kesultanan Sulu yang tinggal yang boleh menuntut hak kesultanan Sulu kecuali Keluarga Maharaja Adinda Aranan. Tetapi dengan syarat mesti berusaha terlebih dahulu mempersatuka umat Islam Sulu keseluruhannya, mengejutkan mereka dari lamunan peperangan yang didalangi kuffar agar meletak senjata dan bersatu menegakkan bendera Sulu. Kerana kapal yang dilabuh di jeti Filipina itu mesti dibawa keluar oleh nakhoda yang benar dan ikhlas. Dan sekarang Keluarga Maharaja Adinda waris Raja Kedua mesti tampil menyelamatkan ummat yang nasib mereka hanya diperjudikan oleh peperangan terancang oleh pihak tertentu. Pehin Prof. Hj. Awang Mohd. Jamil Al-Sufri mengingatkan kepada kami bagaimana Kesultanan Sulu dan Kesultanan Brunei adalah bersaudara. Sejak itu kami telah mengetahui mengapa peperangan Moro yang dilakukan oleh Presiden Ferdinand Marcos pada tahun 1972 itu sebenarnya "Ada udang disebalik batu".
.
Dan kami mula sedar peperangan itu telah memporak-perandakan perpaduan dan kestabilan Negara Sulu, kesultanan dan rakyatnya agar menjadi pelarian dan melarat. Dengan itu masyarakat Moro Sulu akan hanya menumpukan perhatian kepada perang yang sengaja dirancang itu agar tidak dapat pembangunan, pendidikan anak-anak dan terus menjadi bodoh selama-lamanya. Mereka sangat mengharap setelah orang Moro Sulu menjadi pelarian dan anak-anak menjadi buta huruf (sebab tidak mampu menghantar kesekolah) serta bapa-bapa mereka hanya sibuk berperang (perang jihad?) akhirnya Sulu tidak akan tertuntut kepada pemiliknya yang asal. Apakah kita masih tidak menyedari "Divide & Conquer" mereka? Maka kerja keras kami hari ini ialah mempersatukan sokongan rakyat Sulu dan kami para datu-datu Diraja Sulu akan tampil memikul amanah Allah dan RasulNya (untuk menegak Kalimah Allah kembali ke Sulu) dengan bantuan tuan-tuan guru yang menuntun kami agar dapat mengembalikan semula kedaulatan Kesultanan Sulu.

Sekiranya peperangan 1972 itu tidak disahut oleh Prof. Nur Misuari (MNLF) tentu rakyat Sulu hari ini tidak menjadi peminta-minta (Pelarian). Apakan daya telah pun berlaku peperangan itu malah hingga hari ini masih berlangsung. Ia ketentuan Ilahi yang tentunya punya hikmah. Jangan dikesali perkara yang dah berlalu tetapi kita merungkai dan mengambil hikmahnya sebagai pemangkin semangat meneruskan perjuangan. Perjuangan dalam bentuk baru iaitu kebangkitan rakyat menuntut hak nenek moyang mereka dengan mengembalikan kedudukan Kesultanan Sulu ketempatnya.
.
Sekiranya menjadi kenyataan hak nenek moyang rakyat Sulu diperakui dengan meletak Kesultanannya semula (berdaulat) maka rakyat Sulu akan berbondong-bondong kembali ke Negara Asal Mereka. Tidak perlu lagi menghambat mereka hari-hari untuk 'dilokapkan' dan dirotan kerana mereka akan kembali sendiri membina negara mereka Sulu. Tidak perlu lagi ahli politik menimbulkan isu IC palsu atau IC projek yang ditimpakan keatas rakyat Sulu itu yang sememangnya orang-orang Sulu tahu "mereka hanya jadi mangsa Politik"? Orang-orang Sulu bukan pendendam tapi akan tidak melupakan 'Pahit Manis' ketika menjadi pelarian di negara orang.

Apa yang kami harapkan ialah Malaysia dapat membantu kami demi keamanan dan kesejahteraan. Agar Malaysia memainkan peranan lebih aktif untuk kedamaian antara Filipina dengan Selatannya dengan membetulkan halatuju perjanjian damai itu. Selagi yang berhak masih tidak diberi haknya maka selagi itulah "Juru Damai" akan buntu malah akan menjadi hairan mengapa kedamaian tetap juga tidak tercapai. Kedamaian menjadi gagal kenapa? Kerana tidak melihat sejarah. Di Malaysia, apabila kaum-kaum lain (selain Melayu) meminta hak yang lebih dari yang ditetapkan oleh "Perjanjian Sosial" yang dipersetujui bersama sebelum ini, apa yang perlu dilakukan untuk menyelesaikannya? Rujuk semula sejarah dimana ia bermula, sejarah tidak akan berdusta melainkan mendedahkan kedustaan 'si pemutarbelit sejarah'.
.
Kami hanya melihat Negara Malaysia sahaja yang akan dapat membantu kami (dengan sokongan Badan Dunia dan OIC) disebabkan Malaysia sendiri adalah sebahagian dari "Sejarah Perang Moro MARCOS lawan MNLF" dahulu dan sebagai "Penerima Tunggal Pelarian Sulu". Kami percaya Malaysia akan dapat mencapai kata putus untuk Kedamaian sebagai "Juru Damai". Setelah itu Kerajaan Malaysia membantu kami memajukan ekonomi dan apa sahaja jenis bantuan yang boleh dimanfaatkan oleh rakyat Sulu dan rakyat Malaysia.
.
Dalam masa yang sama Filipina sebagai "Negara Jiran" dan sahabat, akan terus manjalin kerjasama dengan Sulu. Tidak ada dendam dan sengketa. Filipina akan kembali kaya raya disebabkan tidak perlu lagi berhabis jutaan dollar malah berbillion dollar setahun untuk membiayai peperangan di Selatan. Kerana selama Filipina memerangi Selatan untun tunduk kepada kekusaannya, Filipina telah berjaya memiskinkan negaranya hinggakan wujud Bandaraya Sampah di Manila lantaran rakyatnya yang terlalu miskin maka apakah lagi yang boleh diharapkan dari Filipina untuk membangunkan Selatan?
.
Kami menyeru kepada umat Islam keseluruhannya agar membantu kami kerana tanpa bantuan anda menyelamatkan umat Islam Sulu ini maka kehancuran demi kehancuran akan bakal menunggu kita (kerana pendatang Sulu semakin ramai di Sabah). Sekiranya umat Islam tetap membiarkan kami maka kami hanya mampu mengatakan, "La hawla wala quwata illa billahil aliyyil 'azim" dan cukuplah Allah sebagai pembantu kami "Wa hasbunallaha wani'mal wakil".
Wassalam

------------------------------------------------------------


Ulasan:
Demikianlah keterangan dua perkara oleh YM Datu Uda @ Lajamura bin YM Datu Wasik-Aranan. Beliau berpandangan bahawa bukanlah kemerdekaan yang dituntut itu (sebab Sulu sejak dulu memang merdeka kerana tidak pernah dijajah) tetapi mengembalikan semula kuasa Kesultanan Sulu yang telah hilang itu kepada Kesultanan Sulu. Kerana dengan demikian kerajaan Filipina akan terus menjadi sahabat baik kepada Kesultanan Sulu. Peperangan dan penjualan senjata kepada orang-orang Moro di selatan mestilah dihentikan oleh Filipina kerana umum mengetahui segala senjata dan peluru yang dimiliki oleh orang Sulu itu adalah datangnya dari tentera kerajaan Filipina juga (atau pun baki persenjataan perjuangan Moro yang lepas). Tindakan kerajaan Filipina berunding dengan pejuang Moro seperti MNLF dan MILF itu tidak akan menghasilkan apa-apa buktinya wilayah otonomi di selatan itu sendiri telah dianak tirikan tanpa dihirau oleh kerajaan Filipina sendiri kerana pentadbirnya Prof. Nur Misuari itu bukannya sultan yang boleh dijadikan simbol perpaduan orang-orang Sulu.
.
Maka dengan hanya mengembalikan kedamaian yang "sebenar" di Sulu akan dapat menyelesaikan masaalah pertambahan pelarian perang, pelarian politik mahupun pelarian ekonomi di Sabah. Damai yang bagaimana? Damai yang mana 'sejarah kesultanan Sulu' dijadikan kompas. Kerana rakyat Sulu memerangi Filipina tanpa "kompas" sejak sekian lama. Gambaran situasi di Sulu pada hari ini ialah:
.
Ia seperti seorang anak lelaki yang bergaduh dengan anak jiran, si anak tetap melawan walau tidak mampu akhirnya dibelasah teruk. Di mana si ayah yang sepatutnya dapat menghalang pergaduhan itu? Adakah salah si ayah atau si anak hinggakan si anak itu tadi lebam di belasah? Sekiranya si ayah berada di dalam rumah sepatutnya si anak memanggilnya keluar untuk memperbetulkan keadaan demi mengelak kemusnahan yang lebih teruk. Apa yang berlaku ialah si ayah dikuncikan pintu dari luar oleh si anak. Lalu meneruskan pergaduhan....
.
Inilah akibatnya apabila si anak tidak menyedari atau sengaja lupa akan kewujudan ayahnya sebagai penyelesai masaalah mereka. Begitulah Sultan Sulu dengan rakyatnya. MNLF, MILF, Abu Sayyaf dan kumpulan-kumpulan kecil yang lain melancarkan perang JIHAD? keatas kerajaan Filipina yang dianggap menindas dan merampas hak mereka, hak kumpulan mereka? atau hak umat Islam Moro keseluruhannya? kalau iya mengapa berpecah belah? Mereka berpecah belah dengan menubuhkan kumpulan masing-masing tanpa menghiraukan sumber perpaduan yang mengikat mereka sejak hampir 400 tahun sebelum ini.
.
Simbol yang menjadi pengikat mereka sehingga tidak terkalahkan selama hampir 400 tahun lamanya. Simbol yang menjadikan "Empayar Kesultanan Sulu" sebagai sejarah kegemilangan Umat Muahammad saw di Nusantara. Simbol yang menyebabkan Umat Moro dikenal di seluruh dunia sebagai umat Muahammad saw yang gagah berani rela mati demi agama dan bangsa serta tanah air tercinta. Wahai umat Islam Moro!! Lihatlah kebelakang dimana anda bermula!! Berdoa'alah kepada Tuhan yang Maha Kuasa agar kita semua dapat dipertemukan dengan pemimpin yang dapat menyatukan kita semua seperti zaman kegemilangan kita yang lalu!! Iaitu pemimpin yang diredhai dari sulbi Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam para ahlul baitnya iaitu waris kesultanan Sulu yang sah. Begitulah do’a dalam tangisan orang-orang Sulu pada hari ini. Tangisan yang tidak mampu lagi melehkan air mata.

Wallahu a'lam.

Tiada ulasan: