Klik Untuk Kembali:

PERHATIAN!!

Untuk membaca catatan terkini Asreemoro sila klik ke http://tausug-global.blogspot.com/
Di sini hanya untuk Catatan Lama!! Harap Maklum!!

Selasa, 24 Mac 2009

Di Zamboanga 14hb-15hb Mac 2009


Ketika sampai di Pelabuhan Zamboanga kelihatan sepupu saya Bro Raddin dan seorang pembantunya sedang melambai-lambai datang mengambil barang-barang yang saya bawa menuju ke atas sebuah lori kecil.

Tiba-tiba muncul Bro Neldy Jolo dan sahabatnya Bro Nur Daniel, kami bersalaman beramah mesra kerana hanya bersembang dalam talian internet selama ini. Neldy Jolo memperkenalkan Nur Daniel yang mengajar sebagai pensyarah di salah satu University Zamboanga. Neldy Jolo juga setahu saya pernah mengajar di university yang sama selama tiga tahun sebelum berhijrah ke Sabah. Saya berasa begitu kecil dihadapan mereka kerana saya cuma lulus SPM 1994 (pangkat 2) berbanding mereka yang bekerja sebagai pensyarah.

Saya perkenalkan mereka dengan sepupu saya Raddin, kemudian kami bergegas ke Santa Barbara. Sampai di rumah saya bersalaman dengan makcik saya Hjh Dallama (adik kandung kepada ibu) dan suaminya Hj Aziz @ Pula, kerana sudah hampir 30 tahun terpisah. Ketika umur saya 5 tahun ibu pernah bawa saya ke Pulau Dassalan tidak jauh dari Zamboanga (dihuni oleh majoriti kaum Bajau Balangingi, kebetulan ibu saya darah campuran Tausug dan Bajau Balangingi) sebelum kembali ke Jamperas Sandakan, ketika itu saya tidak ingat apa-apa.

Nur Daniel menyoal saya beberapa soalan antaranya apa posisi saya dalam UTC, apakah pendirian UTC (United Tausug Citizens) terhadap MNLF (Nur Misuari) dan apakah halatuju UTC kepada ummat Islam Sulu. Lagi soalan beliau ialah beberapa isu dalam buku yang saya tulis Tausug & Kesultanan Sulu yang beliau tidak bersetuju. Saya menjawab satu-persatu persoalannya sehingga beliau berpuas hati. Beliau tersenyum puas sambil menyatakan bahawa buku yang saya tulis itu telah menjadi satu kajian di bawah seliaannya di University tempat beliau mengajar.

Menurut beliau walaupun buku tersebut bukan ditulis oleh seorang Doktor PHD atau ahli akedemik tetapi mempunyai fakta yang memuaskan yang perlu dilanjutkan kajiannya oleh mana-mana University. Nur Daniel mempunyai pendirian berbeza iaitu, Sulu tidak boleh merdeka dalam suasana yang belum sedia seperti hari ini serta tidak dapat menerima ketuanan Sultan Sulu yang monarki kerana beberapa kesalahan Sultan Sulu sebelum ini atas kuasanya yang mutlak yang tidak boleh dibangkang oleh rakyat. Saya katakan perlunya beliau bertanya secara langsung kepada pemimpin atasan UTC sekiranya sampai di Jolo nanti.

Tiada ulasan: