Klik Untuk Kembali:

PERHATIAN!!

Untuk membaca catatan terkini Asreemoro sila klik ke http://tausug-global.blogspot.com/
Di sini hanya untuk Catatan Lama!! Harap Maklum!!

Khamis, 26 Mac 2009

Perhimpunan Susulan Malam 17hb Mac


Setelah selesai solat Isyak telah diadakan ceramah susulan di perkarangan Istana. Tujuan ceramah ialah memberi perangsang kepada UTC agar tidak putus asa atau goyah dengan peristiwa yang berlaku tadi di hadapan Balai Polis MUNICIPAL. 

Antara yang berucap ialah Atty. Meltino Jaujan Sibulan, Datu Bendahara Andam (Gabenor Sultan Sulu di Jolo), Neldy Jolo, Asreemoro dan beberapa orang pemimpin termasuk Datu Ladjamura (Sultan Sulu). Kata-kata perangsang dari Sultan telah menaikkan semangat para hadirin berkobar semula. Sultan mengumumkan bahawa esok (18hb) UTC tidak akan berarak di Bandar Jolo seperti yang telah dirancang sebelum ini adalah kerana memberi ruang kepada perarakan MNLF yang dianjurkan oleh Nur Misuari. Walau pun UTC menganggap MNLF sudah tidak relevan lagi ketika ini tetapi menghormati majlis mereka perlu untuk keamanan di Jolo.


Sultan juga mengumumkan bahawa pada esoknya akan diadakan taklimat UTC di Astaka Istana untuk persediaan perarakan terakhir pada 19hb nanti. Taklimat kali ini sangat penting kerana UTC akan diberikan tip-tip penting sekiranya Polis MUNICIPAL mengganggu lagi maka beberapa tindakan akan dirangka. Sultan juga turut menyatakan bahawa, sudah ternyata kekuatan UTC kini terbukti benar dengan kekalahan Polis Filipina pagi tadi (mengaku kesalahan dengan memohon maaf serta mengembalikan bendera serta sepanduk UTC ke Istana) menunjukkan kedaulatan Sultan Sulu dan rakyatnya diakui.

Para hadirin bertepuk tangan dengan gemuruh kemudian dikumandangkan doa oleh Syarif Murakib dan hadirin mengaminkannya tanda kesyukuran.

Tiada ulasan: