Klik Untuk Kembali:

PERHATIAN!!

Untuk membaca catatan terkini Asreemoro sila klik ke http://tausug-global.blogspot.com/
Di sini hanya untuk Catatan Lama!! Harap Maklum!!

Jumaat, 27 Mac 2009

Analisis: Nur Misuari dan MNLF Semakin Buntu

United Tausug Citizens telah pun berjaya mengangkat Sultan Sulu dan Rumah Bicharanya. Menunjukkan kepada dunia satu kesatuan dari kelompok yang menginginkan keamanan di bumi nenek moyang mereka seterusnya dapat mengembalikan kedaulatan Kesultanan Sulu ke asalnya. Secara logik, bila Kesultanan Sulu dapat dikembalikan ke asal dengan rakyat kembali menyokongnya maka otomatis Sulu menjadi merdeka. Pengiktirafan dunia terhadap Kesultanan Sulu telah pun diketahui. 

Kedaulatan Kesultanan Sulu bukanlah satu rahsia walau pun terdapat usaha menutup atau menghilangkannya di muka bumi. Filipina sendiri mengusahakan hal ini dengan mewujudkan peperangan yang mereka rancang dan reka sendiri. Teori mereka mudah, pecah dan perintah. Malangnya kaedah mereka sudah lapok dan ketinggalan zaman kerana telah pun dihidu oleh umat Islam Sulu sejak dahulu lagi.

Niat Filipina mahu menghancurkan monarki Kesultanan Sulu serta kekuasaannya lebih ketara ketika pemerintahan Presiden Marcos. Dengan mengistiharkan Undang-undang Tentera pada 1972 dan dengan munculnya MNLF yang dipimpin Nur Misuari menyebabkan kehancuran kepada Kesultanan dan rakyat Sulu. Kerana Marcos menggunakan alasan memerangi keganasan MNLF untuk memulakan peperangan walaupun pada peringkat awal bukanlah MNLF yang memulakannya.

Marcos menggunakan peperangan ini sebagai modal untuk bantuan antarabangsa datang ke Sulu melalui MNLF. Antara yang mencurahkan bantuan ketika itu ialah Libya, Arab Saudi dan umat Islam Nusantara. Secara teori, mencurahnya bantuan antarabangsa kepada MNLF akan menjelaskan lagi bahawa Sulu dan Mindanao terjajah dan dianiaya oleh Filipina. Maka sudah pasti ada hero yang muncul untuk membela. Dalam hal ini MNLF bertugas sebagai pembela atau heronya. Ini adalah satu taktik permainan kolonial dalam bentuk baru untuk menguasai sesuatu bangsa.

Amerika Syarikat melakukan perkara yang sama kepada Afghanistan dan Iraq iaitu menggunakan alasan ancaman keganasan Al-Qaeda dan ancaman bom Nuklear tinggal lagi yang menjadi heronya ialah mereka sendiri. Kaedah AS lagi terkini dan canggih berbanding Marcos. AS menggunakan alasan "membantu" untuk menguasai satu-satu negara. Lihat sahaja di Afghan dan Iraq hari ini, AS akan tetap berada di sana entah bila mahu keluarkan tenteranya.

Dalam konteks Sulu, MNLF digunakan sebagai agen penghancur Kesultanan Sulu dan rakyatnya secara tidak langsung. Meletusnya perang MNLF vs Marcos (Filipina) ketika itu mewujudkan satu persepsi kepada dunia bahawa MNLF adalah yang menguasai Wilayah Filipina Selatan bukannya Kesultanan Sulu atau pun Kesultanan Mindanao. Marcos mengetahui MNLF kelak akan memperjuangkan negara Republik bukannya negara Kesultanan seperti sebelumnya. Inilah maksud sebenar pengistiharan Martial Law 1972 untuk menghilangkan entiti dan identiti Kesultanan Sulu. Sebab itu mengapa perang MNLF yang pertama meletus di Jolo bukan di Mindanao. Hinggakan berpuluh ribu kaum Tausug lari menjadi pelarian dan membanjiri Pantai Timur Sabah. Hingga hari ini dunia terpaksa menerima kehendak MNLF untuk mewujudkan republik di Filipina Selatan walaupun perjuangan MNLF semakin hari semakin diragui oleh masyarakat antarabangsa.

Mari kita lihat bagaimana OIC sendiri meragui MNLF. Edd K. Usman melaporkan dalam tulisannya http://www.mb.com.ph/node/198435 bertajuk OIC Assures Continued Support For Mindanao Peace Processes bagaimana duta OIC, El-Masry mengatakan kepada pemimpin MNLF:

“We will not accept anymore your dragging us into this waste of time, energy, and resources and conflict, which has no basis. And it is harmful to the cause and harmful to the Bangsamoro people,”.

Kata-kata El-Masry sebenarnya telah memalukan Nur Misuari sebagai pemimpin utama MNLF. Menurut salah seorang anggota MNLF ketika mengulas perbincangan keamanan OIC dan MNLF baru-baru ini, Presiden MNLF Nur Misuari memberi kata dua samada OIC membantu memerdekakan Bangsa Moro di tangan MNLF atau peperangan akan meletus semula. Dalam hal ini OIC telah pun menyatakan kebimbangannya berkenaan perpecahan yang berlaku di kalangan Bangsa Moro sendiri. Kerana hingga hari ini MNLF membentuk satu kumpulan manakala MILF juga satu kumpulan.Umum mengetahui MNLF dan MILF memang tidak sehaluan dan tidak mungkin dapat disatukan. Yang menambahkan lagi kekalutan ialah bahawa Abu Sayyaf di Basilan dan Jolo itu juga satu lagi kumpulan yang juga mengaku Bangsa Moro.

Sebab itu mengapa El-Masry mengatakan dengan tegas kepada MNLF “But the main obstacle that is facing this long sought goal is the division within the MNLF. This division has to end. And I have a strong message to them, all of them. Unless you unite, nobody is going to unite you,” itulah kata-kata kekecewaan El-Masry kepada MNLF yang berpecah belah.

Kebuntuan semakin menjerut MNLF dan kumpulan-kumpulan yang seangkatan dengannya. Kumpulan ini kesemuanya menggelar diri mereka Bangsa Moro. Hanya satu jalan sahaja untuk kemerdekaan seperti yang disarankan oleh OIC iaitu "bersatu". Persoalannya bolehkah di satukan? Adalah tidak mustahil untuk menyatukan mereka hanya sanya perlu ada satu kaedah atau mekanisma tertentu yang mereka boleh yakini sebagai penyatu padu kepada bangsa yang mereka gelar Bangsa Moro itu.

Sekiranya benar Nur Misuari dan MNLF nya mahu mencetuskan peperangan semula maka sebenarnya mereka memilih jalan kehancuran. MNLF sendiri sudah berpecah belah. MNLF 15 Council, MNLF atas pagar, MNLF Intigrate (Nur Misuari) dan serpihan MNLF seperti Abu Sayyaf dan MILF di Mindanao. Kiranya MNLF Nur Misuari mahu mencetuskan perang maka yang berperang hanya dia dan orangnya sahaja melawan Filipina bersendirian, yang mana kebanyakan ahlinya telah pun diserap kedalam tentera Filipina. 

Umum mengetahui MNLF Intigrate digaji oleh kerajaan Filipina dan mustahil mahu berperang melawan Filipina sekiranya Nur Misuari sendiri tidak mendapat bantuan kewangan antarabangsa? Ini kerana OIC sendiri sudah berlepas tangan tidak mahu bersekongkol dengan keganasan. Bagi OIC MNLF telah pun menerima keamanan Otonomi yang ditandatangani Nur Misuari sendiri pada 1996 hinggakan semua MNLF ketika itu telah pun menerima ketuanan Filipina ke atas mereka.

Sebahagian Analisis dalam kertas kerja Asreemoro bertajuk:
Tamatnya Riwayat Bangsa Moro dan Munculnya United Tausug Citizens

Tiada ulasan: