Klik Untuk Kembali:

PERHATIAN!!

Untuk membaca catatan terkini Asreemoro sila klik ke http://tausug-global.blogspot.com/
Di sini hanya untuk Catatan Lama!! Harap Maklum!!

Rabu, 25 Mac 2009

Tindakan Kasar Mayor Hussin U. Amin


Tiba-tiba muncul seorang lelaki berbadan besar berbaju merah menuju kepada ketua penunjuk perasaan UTC. Rupa-rupanya beliaulah yang dinamakan sebagai Mayor Hussin U. Amin yang berpejabat di MUNICIPAL. Neldy Jolo datang berlari ke arah Mayor dan mengambil gambar.

Berikut perbualan mereka menurut cerita penunjuk perasaan UTC:

Mayor:
"Mengapa kamu semua menghalang jalan! Ini adalah tindakan salah menyalahi undang-undang".

UTC:
"Apa kesalahan kami? Kami hanya menyatakan pendirian kami atas nama Sultanate of Sulu yang berdaulat"

Mayor:
"Kamu tiada permit, bagaimana aktiviti perniagaan berjalan lancar sekiranya kamu menutup jalan? Kamu semua pergi ke hadapan Masjid Tulay di sana ada plaza untuk kamu".

UTC:
"Kami sudah ada permit dari Gabenor Sultan Sulu".

Mayor:
"Kamu mahu beredar atau mahu ditembak?"

UTC:
"Menembak? Silakan... kami tetap berdiri di sini untuk menunjuk perasaan. Filipina keluar dari tanah kami. Ini adalah tanah Tausug dan Kesultanan Sulu. Nyah dari sini Filipino!"

Mayor berjalan laju menuju ke dalam MUNICIPAL diikuti oleh Polis pengiringnya yang ramai. Saya yang melihat dari tembok MUNICIPAL mula berasa risau. Merasakan seperti ada perkara yang tidak diingini bakal berlaku. Kelihatan UTC semakin galak bertakbir. Dunia seolah-olah pecah dengan gema takbir mereka. Mereka melompat sambil mencabar Mayor yang mengugut mahu menembak mereka. 

"Tembak kami kalau berani, Allahu akbar! Saksikan wahai kaum Muslimin, kami syahid hari ini tanpa senjata ditangan! Allahu akbar!".

Salah seorang Polis biadap menjerit kearah UTC:
"Allahu akbar kah atau Allahu akkal?".

Tiba-tiba Gabenor Sultan Sulu menjerit ke arah Polis:
"Hey, biadap, berani kau cakap begitu! Kamu Islam kah?"

Polis:
"Ahhh... !"

Gabenor Sultan Sulu:
"Kami tidak perlu permit, ini negara kami, mengapa? Kamu mahu bermusuh secara personal? Cakap!"



Polis berundur tanpa menyahut cabaran Gabenor Sultan Sulu. Sudah menjadi adat kebiasaan Tausug, permusuhan personal boleh membawa peperangan saudara 7 keturunan. Ini lebih menakutkan dari peperangan secara besar-besaran dengan musuh yang telah kita ketahui. Berbanding "Permusuhan Personal" ia lebih khusus diiringi dendam kesumat. Tausug maklum, memulakan permusuhan personal bermaksud "bunuh diri". Lagi pun siapa yang tidak kenal dengan Gabenor Sultan Sulu yang terkenal dengan ramai saudara mara lelaki di Jolo.

Tiada ulasan: