Klik Untuk Kembali:

PERHATIAN!!

Untuk membaca catatan terkini Asreemoro sila klik ke http://tausug-global.blogspot.com/
Di sini hanya untuk Catatan Lama!! Harap Maklum!!

Rabu, 25 Mac 2009

Pejuang Veteran MNLF Cedera


Ketika hiruk pikuk jeritan takbir dalam semburan air bomba, kelihatan seorang tua yang kudung sebelah kanan tangannya sedang memegang bendera merah, tersembur air pada tangannya lalu terpelanting bersama bendera merah bertulis kalimah "La ilaha illallah Muhamadurrasulullah" yang dipegangnya sejak tadi.

Beliau bingkas bangun menoleh kiri dan kanan mencari bendera merahnya. Baginya bendera merah tertulis kalimat suci itu adalah segala-galanya. Tidak boleh jatuh terhina kerana jatuhnya bendera tersebut maka jatuhlah maruah dirinya. Tiada siapa yang boleh merampas dari tangannya. Itulah nyawanya, nyawa bangsanya, nyawa tanah airnya dan nyawa generasinya yang akan datang. 

Setelah terlihat bendera merahnya yang tidak jauh dari sisinya beliau lantas tunduk untuk mengambilnya semula. Tangannya teraba-raba dalam kekalutan semburan air dalam kumpulan manusia UTC. Sungguh malang semburan air bomba datang lagi menghentam pinggulnya dari belakang. Kali ini lebih deras dan padu mengena pinggulnya yang kurus, tangan kanannya tidak dapat menahan kerana kudung sedangkan tangan kirinya memegang bendera lantas sahaja beliau tersembam ke bumi. Kepalanya menjunam mengheret simen tetapi kali ini bendera merahnya masih tergenggam erat. Beliau membiarkan dirinya tersembam berbanding dari melepaskan benderanya ke bumi.

Beliau bangkit lagi sambil menongkat batang benderanya agar tidak jatuh semula. Lututnya mula menggigil jantungnya mula berdegup pantas kerana sejak pagi tadi perutnya belum di masuki oleh satu makanan pun. Bekalan yang baru diberi anaknya belum dijamah. Adrinalin mula meresap kedalam urat saraf otaknya. Tiba-tiba beliau melaung dengan jeritan takbir seperti singa sekali pun suara tuanya tidak sekuat dulu ketika dalam MNLF. Darah mula mengalir dari dahinya. Dahinya terkoyak akibat tersembam tadi. Darah terus mengalir didahinya. Darah yang menjadi saksi kepada "si tua yang tidak mengenal kekalahan", darah yang menjadi saksi di hadapan Allah swt sekiranya beliau gugur sebagai syuhada hari itu.

Dengan tangan kirinya menggenggam erat bendera merah beliau berlari menuju ke pintu MUNICIPAL sambil tangan kudungnya terkial-kial mengimbangi lariannya "Allahu akbar!! Kalian ingat saya takut mati!! Saya telah lama menginginkannya!! Allahu akbar!!". Salah seorang Peace Keepers menjerit "Hey, tahan orang tua itu! Pegang dia! Pegang dia!!", Peace Keepers meluru memeluk dan mengheretnya ke tepi. 

"Lepaskan saya, si tua ini akan syahid hari ini!! Lepaskan!! Allahu akbar!!" Jerit si tua seperti kehilangan akal. "MasyaAllah pakcik!! Ingat kita di sini atas perintah Sultan yang kita kasihi!! Baginda mengarahkan kita bersabar sekali pin kita dibunuh!! Ingat!! Kalau kita ditembak hari ini, kita tidak kalah tapi kemenangan!!".

Si tua menjadi tenang semula. Peace Keepers Sultan Sulu membawanya ke tepi. Bendera merah yang dipegangnya masih tidak dilepaskan. Peace Keepers menarik batang bendera merah ditangannya, beliau tidak mahu melepaskannya. Seorang Komander Peace Keepers datang memujuk si tua dengan bahasa lunak. Mengingatkan beliau tentang pesanan Sultan bahawa hanya keamanan yang boleh selamatkan Sulu.


Tiada ulasan: