Klik Untuk Kembali:

PERHATIAN!!

Untuk membaca catatan terkini Asreemoro sila klik ke http://tausug-global.blogspot.com/
Di sini hanya untuk Catatan Lama!! Harap Maklum!!

Khamis, 26 Mac 2009

Perarakan Hari Pertabalan Sultan Sulu 19hb

Perarakan pada pagi 19hb berjalan dengan lancar. Seperti biasa perarakan dilakukan tanpa permit kerana bagi UTC permit dari Mayor Hussin U. Amin talibarut Filipina tidak laku ke atas rakyat Sultan Sulu. Bagi UTC permit telah pun dikeluarkan oleh Gabenor Sultan Sulu, Datu Bendahara Andam. Perarakan pada pagi tersebut dilakukan dengan penuh persediaan dan strategi sekiranya berlaku gangguan dari Polis MUNICIPAL. UTC sudah maklum Polis Marin Manila sendiri tidak boleh mengganggu UTC kerana UTC adalah rakyat Sultan Sulu bukannya rakyat Filipina.

Polis Marin Manila telah pun memaklumkan kepada salah seorang pemimpin UTC bahawa telah ada arahan dari Manila agar tidak ikut campur sebarang urusan yang melibatkan Sultan Sulu dan rakyatnya. Sekiranya ada gangguan maka itu adalah datang dari Polis MUNICIPAL Jolo sendiri atas arahan Mayor Hussin U. Amin atau Gabenor Shakur Tan. Nampaknya Polis Marin Manila berlepas tangan dari segala tindak-tanduk Polis MUNICIPAL Jolo. Kesimpulan terhadap pengakuan Polis Marin Manila tersebut menunjukkan dua perkara:

  • Pertama: Manila sedar dan mengakui kedaulatan Kesultanan Sulu kerana sebarang tindakan negatif ke atas UTC akan menyebabkan "malapetaka terhadap entiti Filipina" sendiri. Kerana mereka telah pun tahu, UTC bukan sahaja punya peguam muda yang handal malah UTC mendapat dokongan dari umat Islam Malaysia dan Indonesia.
  • Kedua: Manila seolah-olah membiarkan Polis MUNICIPAL Jolo yang rata-rata berbangsa Tausug Muslim bertempur dan berbunuhan dengan UTC yang juga Tausug Muslim. Perkara ini telah pun disedari oleh Sultan Sulu dan para pemimpin UTC sebab itu Sultan Sulu atas nasihat Legal Councel (Atty. Meltino Jaujan Sibulan) mengarahkan anggota UTC agar jangan bawa sebarang senjata ketika perarakan. Sebarang tindakan ganas terhadap UTC adalah dikira keganasan di pihak Filipina bukan UTC yang tidak bersenjata.
Pada pagi 19hb perarakan berjalan dengan lancar dengan Polis MUNICIPAL hanya terkebil-kebil melihat perarakan UTC tanpa dapat berbuat apa-apa. Sultan Sulu dan UTC kali ini tidak sama dengan sultan yang lain seperti Sultan Abdulla Fuad Kiram (www.royalsulu.com), Sultan Esmail Kiram II , Sultan Jamalul Kiram III, Sultan Muidzullail Kiram, Sultan Patico, Sultan Bahjin Shakirullah, Sultan Aidal Aliuddin dan pelbagai sultan lagi yang kesemuanya melantik diri sendiri tanpa dokongan rakyat Jolo.  Sultan-sultan yang disebutkan itu kesemuanya mengaku Sultan Sulu tetapi dalam masa yang sama mengaku rakyat Filipina, inilah kesilapan besar dan kebodohan terhadap hak mereka sebagai Sultan Sulu. Mereka bukan Sultan Sulu tetapi Sultan Filipina. Sedangkan Filipina diambil dari nama King Philips II dari Spanyol. Tausug menganggap Filipina adalah lambang penjajahan dan "kekafiran" yang dari dahulu hingga hari ini Tausug menentangnya.

Yang paling teruk ialah Sultan Abdulla Fuad Kiram (www.royalsulu.com) walau pun sudah menabalkan dirinya sebagai Sultan Sulu tetapi masih bekerja di Malakanyang dibawah pentadbiran Gloria Macapagal Arroyo. Ini bermakna Presiden Filipina lebih tinggi dari Sultan Sulu seperti Fuad. Ternyata Fuad adalah Sultan Boneka kepada kerajaan Filipina yang korup dan hanya digunakan oleh Filipina untuk menuntut Sabah. Berbeza dengan UTC, Sabah bagi mereka bukanlah satu isu besar sebab itu UTC tidak menggandingkan nama North Borneo dengan nama Sultannya.

Kalau kita lihat Sultan A. Fuad Kiram (www.royalsulu.com) dinamakan Sultanate of Sulu and North Borneo. Begitu juga dengan sultan-sultan boneka yang lain terdapat nama North Borneo selepas nama Sultanate of Sulu. Menurut Atty. Meltino Jaujan Sibulan kebodohan para sultan-sulta boneka ialah mereka tidak tahu Protokol dan Tertib Kesultanan Sulu, ini kerana mereka tidak mengetahui tentang bendera kerajaan Sulu semenjak abad ke-17 (bendera merah punya lima bintang dan terdapat keris serta tombak). Mereka sendiri tidak mengetahui bagaimana menempatkan diri mereka setelah menjadi Sultan Sulu. 

Menurut Sultan Sulu UTC (Sultan Bantilan Muizzuddin II Aranan), mereka para sultan boneka seperti Sultan-sultan Kiram mereka hanya "masuk bakul angkat sendiri" kerana menabalkan diri sebagai Sultan sedang mereka tidak punya rakyat atau pendokong Tausug di Jolo. Kerana kebanyakan sultan Kiram menabalkan diri sebagai Sultan Sulu di luar Jolo. Malah katanya yang lebih teruk ada yang ditabalkan di Manila dan ada juga yang di tabal di Zamboanga serta Tawi-Tawi. Sebab itu mereka tidak boleh dipanggil Sultan Sulu tetapi Sultan Manila. Maka tidak hairanlah mereka digelar "Sultan Sapi" oleh Pusat Sejarah Brunei. Kerana dengan hanya menyembelih beberapa ekor lembu maka jadilah dia Sultan.

Tiada ulasan: