Klik Untuk Kembali:

PERHATIAN!!

Untuk membaca catatan terkini Asreemoro sila klik ke http://tausug-global.blogspot.com/
Di sini hanya untuk Catatan Lama!! Harap Maklum!!

Rabu, 25 Mac 2009

Siapakah Yang Kalah Menjadi Hina?



Sebelah petang setelah penangkapan 13 orang UTC, telah berlaku soal-jawab dalam Balai Polis MUNICIPAL antara penyiasat Polis dengan 13 orang mangsa. Pada mulanya mangsa tersebut tidak bercakap sepatah pun sekali pun disoal dan sebagainya. Apa yang mereka minta ialah Presiden Filipina bukan Polis MUNICIPAL atau Mayor Hussin U. Amin yang tiada harga:

Polis Penyiasat:
"Kami mahu anda semua beri keterangan!"

UTC:
"Siapa anda? Kamu tidak layak mengadap atau menyiasat atau menangkap kami".

Polis Penyiasat:
"Mengapa kami tidak layak? Sedangkan kamu semua telah lakukan kesalahan".

UTC:
"Kami rakyat Sultan Sulu bukan rakyat Filipina. Kamu hanya layak menangkap rakyat Filipina bukan rakyat Sultan Sulu seperti kami". 

Kemudian salah seorang dari mereka (UTC) mengemukakan undang-undang perlembagaan Filipina tentang sebutan Rakyat Sultan Sulu adalah dibawah bidang kuasa Sultan Sulu bukan Filipina, adalah kerana Sultan Sulu sememangnya berdaulat dan pemilik kepada tanah jajahan di bawah kekuasaannya. Polis penyiasat terpinga-pinga lalu keluar melaporkannya kepada Mayor. Sebenarnya Polis penyiasat tidak tahu langsung tentang undang-undang dalam perlembagaan Filipina telah menyebut bahawa Sultan Sulu mempunyai bidang kuasanya yang tersendiri dan berdaulat. Yang menghairankan ialah semua anggota UTC telah mengetahui hal ini kerana telah diajar setiap minggu tentang undang-undang Filipina dan Antarabangsa oleh Atty. Meltino Jaujan Sibulan (Legal Councel Sultanate of Sulu). Tidak berapa lama kemudian Mayor datang:

Mayor:
"Kamu telah menyalahi undang-undang kerana menghalang laluan awam serta berhimpun tanpa permit".

UTC:
"Kami tidak perlukan anda! Anda tidak layak bercakap dengan kami. Kami mahu Presiden Filipina datang berbincang dengan kami atau pun wakilnya".

Mayor bercakap lagi tetapi tidak dihiraukan oleh UTC. Seramai 13 orang hanya mendiamkan diri menyebabkan Mayor merah padam lalu keluar dari kawasan lokap. Tidak berapa lama kemudian Mayor datang lagi sambil menyatakan bahawa mereka semua 13 orang telah dibebaskan:

Mayor:
"Kamu semua sudah dibebaskan dari sebarang pertuduhan, sila keluar dari sini".

UTC:
"Hahhh! Kamu telah tangkap kami tanpa hak dengan tujuan memenjarakan kami dan menghina kami. Kami tidak akan keluar dari sini. Panggil Presiden Filipina kami mahu berdepan dengannya. Mayor tidak layak berbincang tentang hal ini".

Mayor membebel lagi tapi tidak dihiraukan oleh UTC seramai 13 orang, mereka semua hanya mendiamkan diri. Mayor merasa malu lalu masuk semula kepejabatnya. Mayor mengarahkan lagi Polis pergi menemui 13 orang tersebut untuk menyuruh mereka keluar tetapi 13 orang UTC masih tidak mahu keluar. Mayor mula pening kepala, lalu menyuruh orangnya menelefon Peguam Sultan Sulu, Atty. Meltino Jaujan Sibulan untuk datang ke MUNICIPAL berbincang kerana 13 orang UTC tidak mahu keluar dari lokap.

Setengah jam kemudian Peguam Sultan Sulu sampai lalu masuk berjumpa Mayor Hussin U. Amin dipejabatnya. Mereka berbincang agak lama lebih kurang sejam kemudian Peguam Sultan Sulu keluar dari pejabat Mayor. Kelihatan Mayor bergegas keluar ikut pintu belakang menaiki keretanya dan pergi dari situ diiringi dua lori pengawal keselamatan.

Peguam Sultan Sulu menceritakan bagaimana Mayor begitu merayu agar Peguam Sultan Sulu dapat mengambil 13 orang UTC yang tidak mahu keluar dari lokap walau pun sudah 3 kali di arahkan oleh Mayor agar mereka keluar dari situ. Mayor menyatakan lagi, bahawa beliau "nagpatibaba' na tuud" (merendahkan diri sungguh) kepada 13 mangsa agar keluar dari lokap secepat mungkin. Mayor berjanji agar segala bendera dan sepanduk yang dirampas akan dihantar sendiri oleh Polis MUNICIPAL ke Istana Sultan Sulu.



Peguam pun dengan ditemani oleh Timbalan Mayor masuk ke kawasan lokap dan berbincang dengan 13 mangsa. Tidak lama kemudian mereka keluar beramai-ramai dari kawasan lokap sambil melaungkan takbir diiringi oleh peguam yang hanya tersenyum pada mereka. Mereka sempat bergambar beramai-ramai. Beberapa minit kemudian Polis memunggah bendera dan sepanduk masuk ke dalam lori mini Polis dibantu oleh UTC secara suka rela.



"Telah Jelas Kemenangan Berpihak Kepada Tausug dan Kesultanan Sulu"

Tiada ulasan: