Klik Untuk Kembali:

PERHATIAN!!

Untuk membaca catatan terkini Asreemoro sila klik ke http://tausug-global.blogspot.com/
Di sini hanya untuk Catatan Lama!! Harap Maklum!!

Rabu, 25 Mac 2009

Kerendahan Hati Sultan Sulu

Setelah berbincang dengan Peguam Kesultanan Sulu Atty. Meltino Jaujan Sibulan kami pun pergi mengadap ke Istana Datu Ladjamura (ketika ini beliau belum ditabal sebagai Sultan Sulu). Kami menaiki motorsikal bersama Neldy Jolo. Sampai diperkarangan Istana kami disambut oleh berpuluh-puluh orang dengan peluk cium tanda muhibbah. Saya dan Neldy dijemput ke atas Istana bertemu Datu Ladjamura. Setelah berbincang beberapa perkara dan bertukar-tukar fikiran dan maklumat saya pun meminta Neldy mengambil gambar kami bersama Datu Ladjamura disamping kumpulan Bajau Laut yang turut hadir ketika itu.

Menurut Datu Ladjamura, UTC tidak mengira bangsa. Sekiranya mereka mendaftar surat kelahiran UTC mereka automatik diistilahkan sebagai Tausug. Kaum Bajau Laut sekiranya mendaftar akan dikategorikan sebagai TAUSUG didalam daftar kelahiran kerana bagi Datu Ladjamura UTC ingin dicatat dalam sejarah sebagai "Pembaharuan Tausug" (Revivals of Tausug). Bagi beliau Ummat Islam Sulu perlu pembaharuan, istilah Tausug cuma satu Kesatuan dari pelbagai etnik Muslim Sulu untuk kemerdekaan. Beliau tidak kesah sekiranya ada yang menganggap cara UTC ini hanya semata-mata memancing sokongan dari etnik Bajau dan Iyakan. Baginya cukup jelas, Allah swt tidak membezakan antara satu dengan yang lain melainkan iman dan ketakwaannya sahaja kepada Allah swt.

Baginya istilah TAUSUG yang dilagang UTC bukanlah satu "pemadaman" etnik lain menjadi Tausug tetapi sebagai lambang kesatuan ummat Sulu yang sedar terhadap hak-hak mereka. Beliau menegaskan bahawa, Allah swt tidak akan mengubah sesuatu kaum kecuali kaum itu sendiri mengubah apa yang ada dalam diri dan cara mereka berfikir agar dengan demikian mereka dapat merubah bentuk kehidupan bermula dari pendirian mereka yang telah mereka "ubah". Katanya lagi, bahawa Tuhan telah memberikan kita pilihan samada menjadi buruk atau sebaliknya. Dan setiap pilihan akan ada pertanggungjawaban dihadapan Ilahi nanti.

1 ulasan:

Azmi berkata...

asalammulaikum....teruskan usaha murni anda..kembalikan kedaulatan sultan sulu..