Klik Untuk Kembali:

PERHATIAN!!

Untuk membaca catatan terkini Asreemoro sila klik ke http://tausug-global.blogspot.com/
Di sini hanya untuk Catatan Lama!! Harap Maklum!!

Rabu, 25 Mac 2009

Taklimat di Astaka Istana


Taklimat pada petang 16hb di Astaka Istana adalah taklimat terakhir setelah mendapat kata putus kaedah menyusun Rumah Bichara Kesultanan Sulu bersama para Datu. Saya ditugaskan untuk menyampaikan sepatah dua berkenaan lawatan saya ke Jakarta Indonesia dan menjelaskan sejarah kedatangan Habaib ke Sulu membawa Islam pada abad ke-14. 

Penjelasan ini penting agar UTC tidak tertanya-tanya mengapa perlunya Sultan Sulu mengambil Mufti dari luar Sulu. Adalah kerana sejarah kedatangan Islam ke Sulu adalah bermula di tangan para Habaib. Saya juga menjelaskan kelebihan-kelebihan Ahlul Bait Rasululluh saw dan para keturunan Quraish dan Bani Hasyim menjadi pemimpin adalah sabit dari hadith Rasulullah saw.

Juga menjelaskan kepada mereka pendapat para Imam Mazhab As-Syafi'iyah seperti Imam Syafi'e r.a.  sendiri serta Imam An-Nawawi meletakkan syarat perlantikan pemimpin dari kalangan Bani Quraish atau Bani Hasyim. Walaubagaimana pun saya menyatakan kepada mereka bahawa sekiranya ada yang lebih layak maka boleh juga melantik dari kalangan golongan bawahan kerana Rasulullah saw menyatakan bolehnya melantik pemimpin sekalipun mereka berketurunan Habsyah (kulit hitam). Sebab itu Datu Ladjamura melantik Datu Panglima kepada pemimpin Bajau Laut adalah kerana perlunya melantik pemimpin dari kalangan mereka sendiri yang mereka sendiri hormati sebelum ini untuk memudahkan pentadbiran.



Dalam taklimat saya di Astaka Istana ini, kehadiran para Datu Panglima dan Paduka dari Pulau Basilan dan Tawi-Tawi menambahkan lagi kemeriahan majlis taklimat. Sebelum ini dimaklumkan kehadiran para Datu dan Panglima dari Pulau Palawan. Manakala dari Borneo Utara (Sabah) meminta perlantikan para Datu Panglimanya tidak dibuat pada ketika ini adalah kerana menghormati keputusan Datu Ladjamura dan Peguamnya (Atty. Meltino Jaujan Sibulan) untuk tidak melantik Datu Panglima di Sabah buat masa ini. Ini juga turut dipersetujui oleh para dilegasi dari Borneo Utara (Sabah) sendiri.

Petang itu berakhir dengan terlantiknya para Datu Panglima di setiap pulau kerajaan Kesultanan Sulu termasuk Ahli Rumah Bicharanya. Majlis ditutup dengan bacaan do'a oleh seorang Ustaz dari Bongao, Tawi-Tawi.

Tiada ulasan: