Klik Untuk Kembali:

PERHATIAN!!

Untuk membaca catatan terkini Asreemoro sila klik ke http://tausug-global.blogspot.com/
Di sini hanya untuk Catatan Lama!! Harap Maklum!!

Rabu, 25 Mac 2009

Tembakan M-16 Bergema Pancutan Air Meletus


"Allahu akbar!! Allahu Akbar!! Allahu Akbar!! Saudara ku sekalian, kita akan ditembak. Kita tanpa senjata berbaris secara aman hari ini memperlihatkan kepada dunia. Bahawa Tausug dan Kesultanan Sulu sememangnya berdaulat dan berkuasa terhadap tanah airnya sendiri. Kiranya kita dinafikan hak maka biarkan mereka menembak. Kita lihat siapa yang akan kalah! Kita atau mereka! Allahu akbar!!"

Pancutan air pun tiba-tiba keluar dari dalam MUNICIPAL. Ia datang dari lori bomba yang sudah sedia sejak pagi tadi atas arahan Mayor. Pancutan deras meluncur langsung melanda penunjuk perasaan. Kelihatan anak-anak kecil terpelanting bergulung-gulung di tanah termasuk wanita tua terbang bersama bendera merah tertulis kalimah "la ilaha illallah Muhammadurrasulullah". Wanita tua dan kanak-kanak tadi terpelanting lalu hilang dalam kabus air pancutan. 

Jeritan anak muda UTC tidak putus-putus dengan takbir menyeru dan memuji nama Allah swt. Kederasan pancutan air tidak disangka oleh para penunjuk perasaan. Telah mematah dan menghancurkan setiap spanduk yang terkena pancutan dan akan diterbangkan ke belakang setelah itu bersama orang yang memegang spanduk.


Jeritan suara Polis dari dalam MUNICIPAL kedengaran dalam bahasa Tausug yang kasar:
"Manga iru' baboy, nanamun niyu sayan!!" (Kamu anjing, babi rasakan!!)

Kedengaran beberapa das tembakan M-16 kedengaran lagi. Kemudian kedengaran lagi lebih 20 das tembakan yang saya kira dihalakan kepada penunjuk perasaan. Tetapi setelah diperhatikan kesemua tembakan tersebut sebenarnya dihalakan ke atas.

Suara UTC kedengara dari dalam hiruk pikuk takbir:
"Hey, jangan sia-siakan peluru kamu!! Halakan ke mari... buat apa tembak ke atas!! Sasaran ada di sini!! Dayyussss kamu!! Allahu akbarrrr!!!".

Kelihatan dari kejauhan, Polis Marin Manila (didatangkan dari Manila) kesemuanya diarahkan oleh komander mereka masuk menyorok dalam MUNICIPAL. Mereka mendapat arahan dari Manila agar tidak mengapa-apakan UTC atau pun ikut campur dengan Polis MUNICIPAL Jolo. (Arahan ini saya tahu setelah tamat tunjuk perasaan).


Sebahagian Polis Marin Manila berada jauh di hujung jalan. Seorang Polis MUNICIPAL mengadu kepada Polis Marin Manila:
"Tolong kami, mungkin mereka akan merusuh". 

Marin menjawab "Ahh, itu hal kamu, kami tidak masuk campur, kami telah mendapat arahan tidak mengganggu UTC". 

Polis MUNICIPAL hanya terkebil-kebil. Kemudian salah seorang Polis MUNICIPAL memberi arahan kepada kanak-kanak yang memegang bendera merah Sultan Sulu agar beredar dengan menghalakan muncung M-16 ke arah kanak-kanak tersebut. 

Hal ini menaikkan kemarahan Polis Marin Manila lalu menghalang tindakan Polis MUNICIPAL "Hey, jangan calar reputasi Kerajaan Filipina". (Hal ini diberi tahu oleh UTC kepada kami dari seorang Polis Municipal yang menyokong UTC)

Majoriti Polis MUNICIPAL adalah Muslim berbangsa Tausug sedangkan Polis Marin Manila adalah Kristian Visaya. Sudah menjadi peraturan di Sulu, Polis MUNICIPAL semestinya berbangsa Tausug beragama Islam.

Di hadapan Balai Polis MUNICIPAL jeritan UTC tidak putus-putus dengan takbir dan jeritan cabaran. Tiba-tiba pekerja bomba yang sedang bertugas memegang hos pancutan terkena lastik dengan peluru guli dari arah UTC. Beberapa biji batu juga kelihatan dilempar dari arah UTC menuju si tukang pancut air. Petugas bomba cepat-cepat memakai topi keledar.

Suara Polis MUNICIPAL kedengaran:
"Hey, lebih baik kamu bersurai!! Kami pun Tausug juga seperti kalian!!"

Kedengaran suara balas dari UTC:
"Hey, kamu bukan Tausug!! Kamu FILIPINO!! Pemimpin kamu bukan Islam! Bagaimana kamu sanggup memanggil diri kamu Tausug sedangkan kamu sanggup makan gaji kepada orang Kristian Manila!! Keluar Filipino dari tanah kami!! Bebaskan kami atau bunuh sahaja kami!! Allahu akbar!!!".

Polis MUNICIPAL membalas jeritan:
"Kalau Filipina kamu halau keluar, kita di sini mau diletak di mana? Fikirlah!!".

UTC:
"Hey, ini tempat kita Tausug, biarkan saja mereka kembali ke tempat asal mereka Filipina. Kita ada Sultan Sulu!! Bodohh!!".

Tiada ulasan: